Свами Ниранджанананда
Наваратри (деветте дни садхана) по традиция се отбелязва
като празник ( фестивал). През този период, както митът разказва, Шакти (Дурга)
надвива негативните демонични сили. Всъщност именно победата над злото е повод
и тема на празника през всичките дни. Наваратри се отбелязва два пъти в
годината – през април и през септември.
За духовно търсещите хора празникът има
специално значение, тъй като вярата и отдадеността на последователите създава такава атмосфера, в
която всяка форма на практика, или садхана, води пряко към развитие в духовен
аспект. Историята, свързана с Наваратри, е изпълнена със символи.
В мита се разказва как демоничните сили придобивали все
повече мощ и започнали да надделяват над божествените. Тогава всички божества
(дева) се събрали и се помолили за избавление (мукти) от негативните енергии.
Вътрешната сила на девите приела формата на Махашакти, чието име е Дурга, в множеството
й проявления. Създадената от силата и качествата на девите, Дурга надвила злите
сили.
Ние самите можем да почувстваме как в живота ни лошите
качества и наклонности често надделяват над стаената в нас добрина. Тогава
добрината може да се прояви, но тя бива опетнена от излъчената негативна
енергия. Изразена под тази форма, добрината се превръща в егоистично качество.
Пример за това е, че хората говорят за любов и състрадание, но тази любов не е
универсално и еднакво при всички чувство. При някои тя е скрита зад егоистични
и користни цели.
Добрите качества често биват оцветени от гуните.
Изглежда сякаш негативните характеристики надделяват във външния свят и това е
така, защото проявения свят е резултат от външни процеси. Целият спектър на
съществуването ни се захранва от взаимодействието с външния свят, състоящ се от
форми, идеи, имена, предмети, поставени в ограниченията на време и
пространство. Това затруднява нашето развитие и изразяването на положителните
ни качества.
Човешкият живот притежава определени характеристики и
природа, които се влияят от Пракрити, Мая и трите гуни. Пракрити ни кара да
действаме по един начин, после Пуруша ни подтиква да действаме другояче. В
Пракрити и Мая доминират гуните, а в Пуруша божествените, светли качества.
Когато човек е ограничен от влиянието на Пракрити, под формата на копнежи,
желания и стремеж към определен статут, тогава тези светли качества на Пуруша
биват потиснати, защото в тяхната природа е заложено не взимането, а даването.
Получава се конфликт между желанието да се вземе и това да се даде нещо, между
личната мотивация и тази, която идва от вселената.
Ето в това се изразява противоборството между демоните и
Шакти. Наричаме ги демони само за да определим по-ясно ограничената и негативна
енергия на конкретни чувства, представи, желания и пр. Шакти, или Дурга,
трансформиращата енергия, успява да пренасочи негативните проявления на
съществуването и да ги поведе към позитивно развитие. В тази положителна
еволюция се корени победата на Дурга.
Трийсет и двете имена на Дурга представят
трансформацията на съзнанието от негативното към възвишеното и непреходното. Те
проследяват пътя на съзнанието, процеса, по който то се променя и придобива
по-висша и фина форма.
Това е и причината за важността на Наваратри. През
деветте дни практикуващите (садхака) се стремят да положат основите за промяна
и развитие в духовен аспект. Те получават напътствия за това как и какво да
практикуват, как да се самонаблюдават, какви правила да спазват. Тези практики се
наричат Наваратри анущхана.
Няма коментари:
Публикуване на коментар